به گزارش CNN فارسي ، بوریس بکر، ستاره پیشین تنیس جهان، روز جمعه ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت) با حکم قاضی در دادگاه “ساوت‌وارک” لندن به ۲ سال و ۶ ماه زندان محکوم و بلافاصله راهی زندان شد. دلیل این محکومیت، اثبات این اتهام بود که بکر پس از اعلام ورشکستگی، دارایی هنگفت خود را برای فرار از پرداخت بدهی‌هایش مخفی کرده است.

بوریس بکر ۵۴ ساله در زمان فعالیتش، از حضور در میادین ورزشی به عنوان تنیس‌باز گرفته یا مربی، تا حضور در شبکه‌های خبری به عنوان تحلیگر رسانه‌ای یا چهره تبلیغ‌کننده برای شرکت‌های تجاری و مشاور، در طول ۳۷ سال مجموعا حدود ۱۲۰ میلیون یورو درآمد داشته است.

اما این ستاره ورزشی چگونه به چنین دارایی هنگفتی رسید و چرا آن را دوباره از دست داد؟ چه عواملی سرانجام باعث ورشکستگی مالی او شدند؟

منبع درآمدهای بوریس بکر  

بوریس بکر در دوران فعالیت خود به عنوان تنیس‌باز حرفه‌ای، از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۹ دقیقا ۲۵ میلیون و ۸۰ هزار و ۹۵۶ دلار فقط به عنوان “جایزه” و نیز “پول ورود” به تورنمنت‌ها و مسابقات گوناگون، دریافت کرد.

پُردرآمدترین قهرمانی او در جام گرند اسلم مونیخ در سال ۱۹۹۶ با کسب یک میلیون و ۷۸۵ هزار یورو رقم خورد. یک سال قبل از آن بکر مبلغ یک میلیون و صد هزار یورو بابت قهرمانی در مسابقات قهرمانی تور جهانی ATP در فرانکفورت بدست آورده بود.

این چهره سرشناس تنیس جهان در کل، در رتبه چهاردهم پُردرآمدترین تنیس‌بازان تاریخ قرار گرفته است.

بوریس بکر در خارج از زمین تنیس نیز درآمدهای قابل توجهی داشت. او پس از نخستین قهرمانی خود در مسابقات ویمبلدون در سال ۱۹۸۵ بر اساس قراردادی ۴ ساله با شرکت “پوما”‌، تولیدکننده پوشاک ورزشی، حدود ۱۰ میلیون یورو دریافت کرد.

بکر در پی عقد قرارداد با چندین شرکت‌تولید‌کننده لوازم ورزشی، در مجموع حدود ۳۰ میلیون یورو درآمد داشت.

او علاوه بر آن، برای شرکت در مسابقات نمایشی و نیز حضور تیم “دیویس کاپ” آلمان، ۱۵ میلیون یورو به دست آورد.

بوریس بکر با استفاده بازاری از “برند” خود در عرصه تبلیغاتی نیز حدود ۵۰ میلیون یورو درآمد ویژه کسب کرد. او به عنوان مثال برای شرکت‌های زاتورن، فیلیپس، کوکاکولا، مرسدس بنز، ای‌او‌ال (AOL) و مدیا مارکت در نقش یک چهره تبلیغاتی، فعالیت گسترده‌ای داشت.

بکر در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ بابت مربی‌گری نوواک جوکوویچ، سالانه حدود ۸۰۰ هزار یورو حقوق گرفت. میزان حقوق او به عنوان تحلیلگر تنیس در چندین رسانه‌ تلویزیونی نیز بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار یورو بوده است.

بکر همچنین با انتشار دو زندگی‌نامه شخصی حدود ۵۰۰ هزار یورو دریافت کرد.

مخارج بوریس بکر

گفته می‌شود “گران‌ترین تصمیم” در زندگی بکر، جدایی او از همسرش باربارا در سال ۲۰۰۲ بوده است. این طلاق برای او حدود ۱۵ میلیون یورو هزینه داشت. بوریس بکر علاوه بر آن، هزینه تامین زندگی دو پسرش نوآ (متولد ۱۹۹۴) و الیاس (متولد ۱۹۹۹) را نیز سال‌های طولانی به عهده داشته است.

او همچنین از یک رابطه خارج از ازدواج صاحب دختری به نام آنا ارماکوو شد و به همین دلیل مجبور به پرداخت هفت میلیون و صد هزار یورو برای این فرزند نیز شد.

جزو دیگر دلایل اساسی پیرامون ورشکستگی بوریس بکر، سبک زندگی مجلل او با اجاره خانه‌های گران‌قیمت در لندن (۴ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو)، مخارج مسافرت‌های گران (سالانه ۷۵۰ هزار یورو)، از دست دادن پول در پی سرمایه‌ گذاری‌ های “اشتباه” (۹ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو) و نیز پرداخت مالیات‌ در مونیخ (۳ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو) پس از محکومیت به خاطر “فرار مالیاتی” در سال ۲۰۰۲ بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید