به گزارش CNN فارسی ، بلینکن روز پنجشنبه در پایتخت سوئد به خبرنگاران گفت: خیلی زود متوجه خواهیم شد که آیا ایران واقعا قصد دارد با حسن نیت درباره احیای برجام مذاکره کند یا خیر.

او با تاکید بر اینکه «هنوز دیر نیست که ایران به طور معنی‌داری با گفت‌وگوها تعامل کند» گفت: «اقدامات اخیر و لفاظی‌های جدید [ایران] دلیل چندانی برای خوش‌بینی نمی‌دهد.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «کاری که ایران نباید بکند این است که وقتی پایش را در مذاکرات گذاشت دیگر نباید وضع موجود برنامه خود را حفظ کند.»

آنتونی بلینکن که برای شرکت در نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا به استکهلم سفر کرده همچنین گفت‌وگوی اخیر خود با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود، درباره ایران را «خوب» توصیف کرد و افزود که روز چهارشنبه نیز «گفت‌وگوی مفصلی» با نخست وزیر اسرائیل درباره جمهوری اسلامی داشته است.

نخستین مذاکرات وین از زمان ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی از هشتم آذر در پایتخت اتریش آغاز شده و روز پنجشنبه علی باقری، رییس تیم مذاکره‌کنندگان ایران گفت که پیشنهادهای ایران برای توافق جدید در دو سند تحویل گروه ۱+۴ شده است.

به گفته او، پیشنهادها برای توافق جدید در قالب دو موضوع «لغو تحریم‌ها» و «مسائل هسته‌ای» به گروه ۱+۴ تدوین و تحویل شده است.

از سوی دیگر روز پنجشنبه نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، با تاکید بر اینکه باج‌گیری هسته‌ای به تاکتیک جمهوری اسلامی در مذاکرات تبدیل شده، از قدرت‌های جهانی خواست مذاکرات وین را سریعا متوقف کنند.

بنابر اعلام دفتر نفتالی بنت، او در گفت‌وگوی تلفنی با آنتونی بلینکن تاکید کرده است: «ایران در حال استفاده از باج‌گیری هسته‌ای به عنوان یک تاکتیک مذاکرات است و این اقدام باید با خاتمه سریع مذاکرات و برداشتن گام سخت از سوی قدرت‌های جهانی جواب بگیرد.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ‌در واکنش به این سخنان در توییتی نوشت: «هیات‌های نمایندگی در وین از اقامتگاه نخست وزیر اسرائیل دستور نمی‌گیرند.»

عصر پنجشنبه همچنین علی باقری در وین با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیدار کرد. گروسی پس از این دیدار در توییتی نوشت: «درباره مبادلات‌مان در زمینه مذاکرات برجام و همچنین موضوعات مرتبط با فعالیت‌های دوجانبه‌مان گفت‌وگو کردیم.»

مدیرکل آژانس یک روز پیشتر گزارش‌ها درباره زمینه‌سازی فنی ایران برای غنی‌سازی ۹۰درصدی اورانیوم را رد کرده و در عین حال خواستار دسترسی بدون محدودیت بازرسان این سازمان به تاسیسات هسته‌ای ایران شده بود.

رافائل گروسی همچنین در مصاحبه‌ای با تلویزیون فرانس ۲۴ اعلام کرد هر زمان که دسترسی کامل و مورد نیاز این نهاد به تاسیسات ایران قطع شود وظیفه‌اش است که اعلام کند و دور نیست که آن زمان برسد.

او درباره وضعیت فعلی گفت: نظارت‌مان از ورای ابرها است و بخوبی نمی‌بینیم.

دیدگاهتان را بنویسید