به گزارش CNN فارسی، در مناقشه بر سر امنیت فناوری ۵G برای صنعت هوانوردی، دو شرکت ایرباس و بوئینگ مخالفت خود را با آغاز استفاده از این فناوری در آمریکا اعلام کردند. این دو شرکت نسبت به تأثیرات منفی عظیم بر صنعت هوانوردی هشدار می‌دهند.

در آمریکا در آستانه اجرای نسل پنجم اینترنت بی‌سیم همراه یا ۵جی (۵G) اختلاف بر سر خطرات این فناوری در حوزه ایمنی پرواز بالا گرفته است. دو غول صنعت هواپیماسازی در جهان، بوئینگ و ایرباس از دولت آمریکا خواسته‌اند، اجازه استفاده از امواج ۵G باند متوسط توسط شرکت‌های مخابراتی آمریکا ( AT&T و ورایزن) را به دلیل نگرانی‌های امنیتی به تعویق بیندازد.

به گزارش CNN فارسی، در نامه‌ای که این شرکت‌ها مشترکا به وزارت ترابری آمریکا ارسال کرده‌اند، آمده است: «تداخل امواج فناوری ۵G می‌تواند ایمنی پروازها را به مخاطره بیندازد و تأثیر بسیار منفی بر صنعت هوانوردی بگذارد.»

پیش از این هم شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی و اداره هوانوردی فدرال آمریکا نگرانی‌های خود در مورد احتمال تداخل امواج فناوری ۵G و تجهیزات الکترونیکی حساس هواپیماها را اعلام کرده بودند.

اسکات کربی، مدیر یونایتد ایرلاینز که در جلسه‌ای به همین منظور در سنای آمریکا سخن می‌گفت، تأکید کرده بود، برنامه‌‌های ارائه شده از سوی شرکت‌های مخابراتی برای استفاده از باند متوسط برای خدمات ۵G، “بزرگترین و مخرب‌ترین مشکلی” است که خطوط هوایی با آن روبرو هستند.

گروه تجاری خطوط هوایی آمریکا (A4A) اشاره کرده است که اگر دستورالعمل‌های اخیر اداره هوانوردی فدرال آمریکا در مورد چگونگی مقابله با اختلالات احتمالی ناشی از امواج ۵G باند متوسط در سال ۲۰۱۹ و پیش از همه‌گیری کرونا اجرا می‌شدند، این مسئله برای مثال باعث می‌شد “۳۴۵ هزار هواپیمای مسافربری، ۳۲ میلیون مسافر و ۵۴۰۰۰ پرواز باربری با تأخیر، تغییر مسیر یا لغو پرواز روبرو شوند.”

گری کلی، مدیر “ساوت‌وست ایرلاینز” در آمریکا هشدار داده است که مقررات‌های اداره هوانوردی فدرال در صورت اجرایی شدن از ۵ ژانویه ۲۰۲۲، تأثیر قابل توجهی بر پروازهای این شرکت هوایی خواهد داشت.

برنامه شرکت‌های مخابراتی آمریکایی استفاده از این باند از ژانویه پیش روست.

دیدگاهتان را بنویسید