به گزارش CNN فارسی، توافق بر اساس پیش نویس اتحادیه اروپا  بر سر احیای برجام قریب الوقوع است و شامل آزادسازی میلیاردها دلار از دارایی های ایران خواهد شد.

الجزیره عربی به نقل از منابع مطلع بدون ذکر نام گزارش داده که قرار است توافق تازه در چهار مرحله و دو دوره ۶۰ روزه اجرایی شود.

پیشتر جیم ریش سناتور جمهوری خواه در توییتی نوشته بود: «ایران به دنبال دریافت تضمین‌های برجامی از دولت بایدن است تا به نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی پایان دهد و فعالیت شرکت‌های غربی را  در ایران حفظ کند».

سناتور ریش که درخواست‌های ایران را «باج خواهی» توصیف کرده نوشته است که این کار به ایران اجازه می‌دهد تا در صورت خروج دولت بعدی آمریکا از توافق، برنامه هسته‌ای خود را سرعت دهد.

در واکنش به این اظهارات شورای امنیت ملی آمریکا در توییتی از حساب کاربری  خود نوشته :«هیچ چیز اینجا درست نیست. ما هرگز چنین شرایطی را نمی پذیریم. ما همچنین از توافقی که کارایی داشت خارج نمی‌شدیم تا شاهد سرعت گرفتن گسترده برنامه هسته‌ای ایران باشیم.»

هم زمان شبکه خبری سی ان ان به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی خبر داده که ایران یکی از خط قرمزهای خود را حذف کرده است.

بر اساس این گزارش ایران در پاسخ روز دوشنبه خود به پیش نویس اتحادیه اروپا، خواسته‌اش مبنی بر لزوم لغو تحریم‌‌ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را حذف کرده است.

این مقام ارشد دولت آمریکا به سی‌ان‌ان گفت پاسخ ایران به شکلی نوشته شده که این خواسته در آن مطرح نشده است و به همین دلیل طرف‌های مذاکره به «توافق نزدیک‌تر شده‌اند.»

براساس این گزارش حکومت ایران از خواسته‌اش برای لغو تحریم چندین شرکت وابسته به سپاه نیز صرف‌نظر کرده است.

این مقام دولت آمریکا به سی‌ان‌ان گفته است اگرچه احتمال رسیدن به توافق از دو هفته پیش بیشتر شده است اما هنوز نتیجه نهایی مشخص نیست و اختلافاتی وجود دارد.

در همین حال الجزیره گزارش داده که بر اساس پیش نویس این توافق، قرار است تحریم ۱۷ بانک ایرانی و ۱۵۰ موسسه اقتصادی مالی لغو شود.

هدف از مذاکرات احیای برجام شکل گیری توافقی برای رفع تحریم‌های ایالات متحده در ازای محدود شدن برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران است.

مذاکرات از فروردین ۱۴۰۰ آغاز شد و پس از دو وقفه پنج ماهه، تا هفته پیش در وین ادامه داشت.

ایران می خواهد پرونده این کشور در آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره سه مرکز آلوده به اورانیوم اعلام نشده به آژانس، پیش از توافق احتمالی اتمی بسته شود.

آژانس می‌گوید بسته شدن این پرونده در صلاحیت این نهاد است و نباید در توافق سیاسی احتمالی، مورد مصالحه قرار گیرد.

هفته گذشته گزارش‌های تایید نشده رسانه‌های غربی حاکی از آن بود که در طرح جوزپ بورل برای توافق، بسته شدن این پرونده در صورت همکاری ایران با آژانس پیش بینی شده است.

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که اتحادیه اروپا در مورد مسائل پادمانی امتیاز «قابل توجهی» به ایران داده است.

این روزنامه پیشتر نوشت که ایران از درخواست خود برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست گروه های تروریستی آمریکا کوتاه آمده است.

در حال حاضر ایران بخش‌های کلیدی برجام را اجرا نمی‌کند و ضمن محدود کردن بازرسی‌های آژانس، برنامه اتمی خود را با شتاب پیش می‌برد.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید این سیاست واکنشی است به خروج آمریکا از برجام که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ انجام شد.

کمال خرازی، رئیس منصوب آیت الله خامنه ای در شورای راهبری روابط خارجی و محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده‌اند که این کشور توانایی ساخت بمب اتمی دارد اما ساخت و استفاده از این بمب در برنامه این کشور قرار ندارد.

ایران می گوید هدف‌اش از برنامه اتمی از جمله غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم صلح آمیز است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس گفته فقط کشورهایی که سلاح اتمی تولید می‌کنند، غنی سازی ۶۰ درصدی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید