به گزارش CNN فارسی با توجه به اظهارنظر مقام‌های ایران و روسیه در روز سه‌شنبه، دو کشور نسبت به روند مذاکرات برای نجات توافق هسته‌ای برجام خوش‌بین به نظر می‌رسند. تهران اعلام کرد در صورتی که طرف‌های دیگر «حس نیت» نشان دهند توافق ممکن است و مذاکره‌کننده روس نیز گفته است «پیشرفت غیرقابل انکار» به دست آمد است.

ایران و ایالات متحده مذاکرات غیرمستقیم خود را در وین روز دوشنبه از سر گرفتند. تهران بر روی یک طرف برجام یعنی- لغو تحریم‌ها علیه خود – متمرکز است. اما منتقدان می‌گویند در زمینه مهار فعالیت‌های اتمی ایران پیشرفت ناکافی بوده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در جمع خبرنگاران گفت مذاکرات وین در مسیر خوبی پیش می‌رود.

او گفت که ایران معتقد است که اگر سایر طرف‌ها به این دور از مذاکرات که تازه آغاز شده با «حسن نیت» ادامه دهند، دستیابی به یک توافق «خوب» برای همه طرف‌ها امکان‌پذیر است.

به نوشته رویترز، امیرعبداللهیان در ویدئویی از سخنانش که در رسانه‌های دولتی ایران پخش شد گفت اگر طرف مذاکرات علاوه بر«حسن نیت» از خود «جدیت» نشان دهد، رسیدن به توافقی به زودی و در آینده نزدیک قابل تصور است.

در جریان دور قبلی مذاکرات وین خبرگزاری‌ها به نقل از کشورهای غربی نوشته بودند که ایران خواسته‌های «حداکثری» دارد و نشان داده است که در مذاکرات «جدیت» ندارد.

دور هفتم مذاکرات وین یازده روز پیش و پس از ارائه مطالبات جدید از سوی ایران به متن کاری، پایان یافت.

قدرت های غربی گفتند که مذاکرات از زمان روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور تندرو ایران، پیشرفت چندانی نداشته است. آنها همچنین گفتند که مذاکره‌کنندگان «هفته‌ها و نه ماه‌ها» برای جلوگیری از بی‌معنی شدن احیای برجام فرصت دارند.

رسانه‌های ایران همچنین روز سه شنبه به طور جداگانه گزارش دادند ابراهیم رئیسی قرار است ژانویه ۲۰۲۲ به دعوت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، راهی این کشور شود. روسیه یکی از طرف‌های مذاکره کننده برای احیای برجام است.

دیدگاهتان را بنویسید