به گزارش CNN فارسی ، حال خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد به تصاویر ماهواره‌ای از فعالیت‌های پایگاه فضایی امام خمینی که از سوی “پلانت لبز” منتشر شده است، می‌نویسد که ایران از قرار معلوم آماده پرتاب ماهواره به فضا است.

پایگاه فضایی امام خمینی در صحرای استان سمنان در ۲۴۰ کیلومتری جنوب شرقی تهران قرار دارد.

در حالی که ایران وارد مذاکره هسته‌ای با قدرت‌های جهانی شده و ادعا می‌کند به طور جدی خواستار بازگشت به تعهدات توافق‌نامه برجام است، به موازات آن بر غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بالا شتاب بخشیده و حال تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که به زودی چندین ماهواره به فضا پرتاب می‌کند.

خبرگزاری ایرنا در گزارش ۱۴ آذر خود می‌نویسد: «چهار ماهواره، یک بلوک انتقال مداری و یک موتور فضایی از جمله مهم‌ترین دستاوردهای صنعت فضایی کشور در ۲ سال گذشته هستند؛ ماهواره‌هایی که اغلب به نقطه نهایی رسیده‌اند به‌زودی پرتاب خواهند شد.»

این گزارش می‌افزاید که “ناهید۱” و “ناهید ۲” نیز جزو ماهواره‌های آماده هستند که باید به نوبت در صف پرتاب قرار بگیرند.

به گزارش ایرنا، علاوه بر آن “ماهواره ظفر ۲ به دوربین ۱۶ متری مجهز شده و حدود ۲ سال است که در صف پرتاب قرار دارد”.

کشورهای غربی و اسرائیل خواستار محدود ساختن برنامه موشکی ایران برای حمل کلاهک هسته‌ای هستند. آسوشیتدپرس می‌نویسد به نظر می‌آید برنامه پرتاب ماهواره به فضا در خدمت موشک‌های بالستیک مجهز به کلاهک هسته‌ای باشد که زیر پوشش اهداف صلح‌آمیز در حال توسعه است.

آسوشیتدپرس در ادامه این گزارش نوشته است که سپاه پاسداران برنامه‌های موازی خود را در حوزه فضایی دنبال می‌کنند و سال گذشته موفق شد ماهواره‌ای را به مدار زمین بفرستد.

جفری لویس، کارشناس مرکز جیمز مارتین برای مطالعات عدم گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، در رابطه با اهداف جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که تمرکز دوباره بر برنامه فضایی از جمله اولویت‌های ابراهیم رئیسی است و آن‌ها به دنبال یک توازن قدرت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید