به گزارش CNN فارسی سرویس نظارت و رصد اتمسفریِ کوپرنیک که زیر نظر اتحادیه اروپا فعالیت می‌کند روز دوشنبه از شکسته شدن رکورد انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال جاری به علت آتش‌سوزی‌های متعدد جنگلی در برخی نقاط مختلف جهان خبر داد.

به گزارش این سرویس، آتش‌سوزی‌های بزرگ جنگلی که منشا انتشار کم‌سابقه کربن در بخش‌هایی از سیبری، ایالات متحده و ترکیه بوده عمدتا به علت تغییرات آب و هوایی و پدیده گرمایش زمین روی داده است.

کوپرنیک در گزارش خود آورده است که آتش‌سوزی‌های جنگلی در طول سال ۲۰۲۱ تاکنون ۱.۷۶ میلیارد تن گاز کربن در سطح جهان منتشر کرده است؛ این میزان بیش از دو برابر انتشار سالانه گاز دی اکسید کربن در آلمان عنوان شده است.

برخی نقاط داغ از جمله بخش‌هایی از منطقه یاکوتیا در سیبری، ترکیه، تونس و غرب ایالات متحده بیشترین میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگلی را بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده از سوی کوپرنیک از سال ۲۰۰۳ تاکنون طی ماه‌های ژانویه و نوامبر به خود اختصاص داده‌اند.

مارک پارینگتون، کارشناس ارشد کوپرنیک در این خصوص می‌گوید: «ما شاهد آتش‌سوزی‌های شدید، گسترده و طولانی مدت در مناطق مختلف بوده‌ایم؛ در یک آب و هوای متغیر، بسته به شرایط خشک و گرم در هر منطقه خطر اشتعال پذیری و آتش‌سوزی پوشش گیاهی افزایش پیدا می‌کند.»

کوپرنیک با این حال در گزارش خود تاکید می‌کند که انتشار گاز‌های آسیب رسان به لایه اوزون در سطح جهان که از آتش‌سوزی‌های جنگلی ناشی می‌شود در مجموع بالاتر از میزان ثبت شده از سال ۲۰۰۳ تاکنون نبوده اما انتشار این گازها احتمالاً با آشکار شدن تأثیرات تغییرات آب و هوایی افزایش می‌یابد.

منطقه یاکوتیا در شمال سیبری اما بالاترین میزان انتشار دی اکسید کربن را از سال ۲۰۰۳ تاکنون به دلیل آتش‌سوزی‌های جنگلی ثبت کرده، در حالی که آتش‌سوزی‌های متعدد و بسیار بزرگ غرب سیبری باعث انتشار روزانه گاز دی اکسید کربن به میزانی بسیار بالاتر از میانگین هجده سال گذشته بوده است.

در گزارش کوپرنیک آمده است: آتش‌سوزی‌های بزرگ اخیر در آمریکای شمالی، کانادا، کالیفرنیا و مناطق مشرف به اقیانوس آرام در ایالات متحده سبب انتشار حدود ۸۳ میلیون تن گاز دی اکسید کربن و نیز انتشار دودهای غلیظی شده که با عبور از اقیانوس اطلس به اروپا رسیده‌اند.

آتش‌سوزی دیکسی در کالیفرنیا که نزدیک به یک میلیون هکتار مراتع و پوشش گیاهی را ویران کرد بزرگترین آتش‌سوزی ثبت شده در تاریخ این ایالت محسوب می‌شود.

تابستان گرم و خشک در کشورهای سال مدیترانه نیز آتش‌سوزی‌های بزرگی را رقم زد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به آتش‌سوزی‌های جنگلی در یونان و ترکیه اشاره کرد.

این آتش‌سوزی‌ها هزاران نفر را در کشورهای منطقه مجبور کرد که منازل خود را تخلیه کنند. کوپرنیک همچنین یادآور شده که سطوح گسترده‌ای از مواد زیان آور برای سلامتی نیز بر اثر آتش‌سوزی‌های یاد شده در هوا منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید