به گزارش CNN فارسی، بر اساس نظرسنجی شرکت تحلیل داده‌های استاسیس که در هفته آخر تیر و هفته اول مرداد ماه سال ۱۴۰۱ انجام شده است، میزان «عدم محبوبیت ابراهیم رئیسی» در مرداد ماه به ۶۱ درصد افزایش یافته است. با این حال عدم محبوبیت محمدباقر قالیباف با ۶۲ درصد و حسن روحانی با ۷۰ درصد همچنان از رئیسی نیز بیشتر است.

در بخش سنجش محبوبیت‌های شخصیت‌های سیاسی داخل کشور نیز بر اساس این نظرسنجی محبوبیت رئیسی به شدت کاهش یافته و تا هفته اول مرداد ماه به ۳۳ درصد رسیده است، در حالی که این میزان در مورد محمود احمدی‌نژاد به ۶۵ درصد است.

شرکت تحلیل داده‌های استاسیس در هفته آخر خرداد ماه ۱۴۰۱ نیز نظر ایرانی‌ها در مورد «رضایت» یا «عدم رضایت» از عملکرد ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، مورد سنجش قرار داد که نشان دهنده کاهش میزان رضایت از عملکرد ابراهیم رئیسی به ۲۸ درصد است و درحالی که ۶۴ درصد افراد از عملکرد رئیسی ناراضی هستند.

۶۰ درصد ایرانی مخالف طرح صیانت از فضای مجازی

در بخش دیگری از نظرسنجی شرکت تحلیل داده‌های استاسیس که در هفته آخر تیر و هفته اول مرداد ماه سال ۱۴۰۱ انجام شده است ۶۰ درصد ایرانی‌ها با طرح صیانت از فضای مجازی مخالف هستند و ۵۴ درصد هم می‌گویند که هدف اصلی طراحان این طرح، سانسور فضای مجازی و اینترنت است.

از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی پرسیده شده است که «شما به کلی با طرح صیانت از فضای مجازی موافق هستید یا مخالف؟» که ۵۵ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند «کاملا مخالف» هستند و ۵ درصد نیز گفه‌اند «تا حدودی مخالف» این طرح هستند.

در این میان ۱۶ درصد پاسخ دهندگان گزینه‌های «نمی‌دانم» را برگزیده یا به این سئوال جواب نداده‌اند.

فقط ۱۸ درصد افراد گفته‌اند که با طرح صیانت از فضای مجازی «کاملا موافق» هستند و ۷ درصد هم گفته‌اند که با این طرح «تا حدی موافق» هستند.

براساس این نظرسنجی ۵۴ درصد از ایرانی‌ها تاکید دارند که هدف اصلی طراحان «طرح صیانت از فضای مجازی»، سانسور فضای مجازی و اینترنت است و فقط حدود ۲۱ درصد اعتقاد دارند هدف مسئولان ساماندهی یا قانونمند کردن فضای مجازی، شامل اینترنت و شبکه‌های اجتماعی است.

تمایل ۴۹ درصد جوانان ۱۸ تا ۲۹ به مهاجرت از ایران

براساس نظرسنجی تازه شرکت تحلیل داده‌های استاسیس، یک سوم ایرانی‌ها اگر فرصت مهاجرت برایشان فراهم شود از کشور مهاجرت می‌کنند. این رقم در میان جوانان ایرانی، افراد ۱۸ تا ۲۹ سال ۴۹ درصد است.

در برابر این سوال که «اگر شما این شانس را داشتید باشید تا ایران را ترک و در یک کشور خارجی زندگی کنید، آیا این کار را انجام خواهید داد؟»، ۴۹ درصد جوانان ایرانی بین ۱۸ تا ۲۹ سال گفته‌اند «بلی».

همچنین افرادی که در مناطق شهری زندگی می‌کنند بیشتر از کسانی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند تمایل به مهاجرت از ایران و زندگی در یک کشور خارجی دارند. ۳۶ درصد از ایرانی‌های ساکن مناطق شهری از تمایل خود به ترک کشور گفته‌اند و این رقم در افراد ساکن مناطق روستایی ۲۹ درصد است.

همچنین افراد دارای مدارک تحصیلی دانشگاهی تمایل بیشتری به مهاجرت از ایران دارند و ۴۳ درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی از تمایل خود به مهاجرت گفته‌اند، این رقم درباره افراد فاقد مدرک دانشگاهی ۳۱ درصد است.

در میان مقاصد مورد علاقه ایرانی‌ها برای مهاجرت به ترتیب آلمان، کانادا و آمریکا قرار دارند. کشور آلمان، گزینه اول پاسخ‌دهندگانی است که تمای خود را برای مهاجرت اعلام کرده‌اند.

حدود ۱۶ درصد ایرانی‌ها می‌گویند که مایلند در صورت مهاجرت از ایران در آلمان زندگی کنند، کشور کانادا با ۲۵ درصد در رتبه دوم و آمریکا با ۱۴ درصد در رتبه بعد مقاصد مورد علاقه ایرانی‌ها برای مهاجرت قرار دارند.

در این نظرسنجی از پاسخ‌دهندگان پرسیده شده است که به نظر آنها مهمترین دلایل مهاجرت از ایران در سال‌های گذشته چه بوده است؟ و در میان دلایلی که پاسخ‌دهندگان اعلام کردند «مشکلات اقتصادی» با ۵۷ درصد رتبه اول را به خود اختصاص داده است، فقدان «آزادی‌های سیاسی یا اجتماعی» با ۲۶ درصد و «جستجوی زندگی بهتر» نیز با ۲۶ درصد در رتبه سوم قرار گرفته‌اند.

در این نظرسنجی همچنین ۱۹ درصد پاسخ‌دهندگان «نارضایتی از وضعیت کشور» و ۵ درصد نیز «دلایل آموزشی» را از دلایل اصلی مهاجرت از ایران دانسته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید