به گزارش CNN فارسی، روزنامه کیهان، وابسته به رهبر جمهوری اسلامی، با اعتراف به ریزش مخاطبان صداوسیما خبر داد که در آینده‌ای نزدیک دو شبکه تلویزیونی به علت ریزش مخاطب تعطیل خواهند شد. بر اساس این گزارش، شبکه‌های تلویزیونی «شما» و «ایران کالا» به علت ضعف در جذب مخاطب، تعطیل خواهند شد. کیهان همچنین از وضعیت نامناسب شبکه «سلامت» نیز خبر داد و اعلام کرد که به این شبکه نیز اخطار داده شده است تا فکری به حال مخاطبانش بکند، چرا که ممکن است به‌زودی این شبکه نیز حذف شود. این دومین بار در طی ماه‌های اخیر است که به‌صورت رسمی، ریزش مخاطبان صداوسیما تایید می‌شود. پیش‌ازاین و در اردیبهشت‌ماه‌، پیمان جبلی در دیدارش با هنرمندان اعتراف کرد که «همه ما، چه به‌عنوان مسئولان صداوسیما و چه برنامه‌سازان، در کاهش علاقه مخاطب به آثار تلویزیونی مقصریم.»

صداوسیمای جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر با ۲۸ شبکه سراسری، ۹ شبکه برون‌مرزی، ۳۲ شبکه استانی، سه شبکه محلی نتوانسته است آن قدری برای مخاطبانش جذاب باشد که آن‌ها را پای تلویزیون میخکوب کند و دیگر خبری از سریال‌های «خیابان خلوت کن» نیست. شبکه آی‌فیلم از زیرمجموعه‌های صداوسیما که بیشتر به بازپخش سریال‌های قدیمی صداوسیما می‌پردازد، یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های تلویزیونی است. این شبکه تلویزیونی در نظرسنجی‌های صداوسیما معمولا پس از سه شبکه اصلی و شبکه خبر در مقام چهارم قرار دارد و پرمخاطب‌ترین شبکه سرگرمی در صداوسیما، آثار سالیان گذشته این سازمان عریض و طول و پر کارمند را بازپخش می‌کند.

اما بی‌توجهی مدیران صداوسیما بر اینکه اساسا تعداد زیاد شبکه‌های تلویزیونی در این سازمان که همگی از یک نظام فکری و ساختاری نشات می‌گیرند، چه جذابیت و ارزش افزوده‌ای می‌تواند برای مخاطب داشته باشد، باعث شده است که موازی‌کاری در این سازمان به یک رویه تبدیل شود. صداوسیما در کنار آی‌فیلم، از شبکه‌های تلویزیونی نمایش و تماشا نیز با ‌عنوان رقیب این شبکه تلویزیونی استفاده می‌کند. این در حالی است که هر دو شبکه تلویزیونی یک آرشیو مشترک برای پخش فیلم‌ها و سریال‌ها در اختیار دارند و خارج از چهارچوب تعیین‌شده صداوسیما نمی‌توانند کاری انجام دهند.

شبکه تلویزیونی افق تنها شبکه‌ تلویزیونی در صداوسیماست که می‌تواند برنامه‌هایی خارج از چهارچوب‌های صداوسیما بسازد. این شبکه تلویزیونی با همکاری احسان محمدی حسنی، مدیر موسسه اوج، وابسته به سپاه پاسداران، توانسته است برنامه‌هایی را برای مخاطبان ارزشی خود تولید کند. برنامه‌هایی که اکثرا با موضوع‌های سیاسی ساخته می‌شود. سلیم غفوری، مدیر این شبکه تلویزیونی، در فروردین‌ماه امسال ریزش مخاطبان صداوسیما را تکذیب کرد. مدیر شبکه تلویزیونی افق معتقد است که مخاطبان تلویزیون کاهش پیدا نکرده‌اند، بلکه به علت تعداد زیاد شبکه‌های تلویزیونی صداوسیما، بین این شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید