به گزارش CNN فارسي ، اظهارات اخیر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در توجیه موضع مسکو مبنی بر«نئونازی» خواندن دولت اوکراین، و ادعای او مبنی بر «یهودی‌تبار» بودن آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی، واکنش تند رئیس جمهوری و نخست‌وزیر و وزیر خارجه اسرائیل را به دنبال داشت.

به‌رغم تاکید مقامات اسرائیلی بر «مصون ماندن روابط دو کشور»، کار به احضار سفیر روسیه در اسرائیل کشیده شده و متعاقبا دخالت مستقیم پوتین برای تنش‌زدایی از این روابط و پوزش‌خواهی او بابت سخنان لاوروف را به‌دنبال داشت.

در ادامه این تنش سیاسی دفتر نخست‌وزیری اسرائیل، پنج‌شنبه ۵ مه، اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بابت اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه خود و ادعای او مبنی بر یهودی‌تبار بودن «هیتلر»، از نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل عذرخواهی کرده است.

نخست‌وزیری اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نخست‌وزیر، عذرخواهی پرزیدنت پوتین بابت اظهارات لاوروف را پذیرفت و از او به دلیل تبیین موضع خود در قبال یهودیان و سالروز «هولوکاست»، قدردانی کرد.»

در همین راستا کاخ کرملین، اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه و نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل پنج‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی، در مورد قربانیان یهودی کوره‌های آدم‌سوزی نازی‌ها در جنگ جهانی دوم، به تبادل نظر پرداختند.

گرامیداشت یاد قربانیان هولوکاست

کرملین اعلام کرد که در این تماس تلفنی، رهبران دو کشور بر اهمیت « ۹ مه»، سالگرد پیروزی مسکو بر نازیسم، تاکید داشتند که قرار است طی آن «یاد و خاطره همه «قربانیان» جنگ جهانی دوم، از جمله «قربانیان هولوکاست»، گرامی داشته شود.

شایان ذکر است که وزارت امور خارجه اسرائیل، دوشنبه گذشته، پس از این که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که آدولف هیتلر، رهبر نازی‌ها، یهودی تبار است، سفیر روسیه در تل‌آویو را احضار کرد.

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل، پیش‌تر به دنبال اظهارات لاوروف که در آن ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین را به دلیل یهودی‌تبار بودن او، به هیتلر، رهبر نازی‌ها تشبیه کرده بود، گفت که «اسرائیل منتظر عذرخواهی سفیر روسیه است.»

وبگاه اسرائیلی «وای نت» به نقل از لاپید گفت که اظهارات لاوروف، «نابخشودنی و اشتباهی تاریخی است.»

لاوروف، یکشنبه در اظهاراتی به رسانه‌های ایتالیایی گفته بود که یهودی‌تبار بودن زلنسکی، این واقعیت را رد نمی‌کند که عناصر نازی، در دولت او حضور دارند و هیتلر نیز یهودی‌تبار بود.

زلنسکی (۴۴ ساله) در شهرک کریوی ریه، در مرکز اوکراین از پدر و مادری یهودی به دنیا آمد و از دانشگاه ملی اقتصاد کییف با مدرک حقوق، فارغ التحصیل شد، اما گمشده خود را در بازیگری یافت و سپس به سیاست روی آورد ولی اوضاع به شکلی رقم خورد که او اکنون در این دوره پرتلاطم و جنگ، ریاست جمهوری اوکراین را بر عهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید