به گزارش CNN فارسی ، بر اساس تجزیه و تحلیل این گروه تحقیقاتی که روز سه شنبه منتشر شد، میلیاردرهای جهانی در سال گذشته از از بیشترین افزایش سهم  ثروت ،  از زمانی که آزمایشگاه نابرابری جهانی در سال ۱۹۹۵ شروع به ثبت رکوردها کرد، برخوردار بودند. دارایی خالص افراد ثروتمند تنها در سال ۲۰۲۰ بیش از ۳٫۶ تریلیون دلار افزایش یافت و سهم آنها از ثروت جهانی خانوارها را به ۳٫۵ درصد رساند.

بر اساس برآورد بانک جهانی که در این تحلیل به استناد آورده است، در همان زمان، همه‌گیری حدود ۱۰۰ میلیون نفر را به فقر شدید سوق داد و در سال ۲۰۲۱، کل جهان را به ۷۱۱ میلیون نفر رساند. اگر بسیاری از کشورهای توسعه یافته اقدامات امدادی را برای محافظت از ساکنان خود در برابر پیامدهای مالی ناشی از همه گیری کووید-۱۹ انجام نمی دادند، حتی افراد بیشتری در فقر فرو می رفتند.
لوکاس چانسل، نویسنده اصلی گزارش و مدیر آزمایشگاه، گفت: بحران کووید باعث تشدید نابرابری بین افراد بسیار ثروتمند و بقیه مردم شده است. با این حال، در کشورهای ثروتمند، مداخله دولت از افزایش گسترده فقر جلوگیری کرد، این مورد در کشورهای فقیر صادق نبود.
گزارش جهانی نابرابری بر اساس بیش از چهار سال کار بیش از ۱۰۰ محقق در سراسر جهان است. امانوئل سائز و گابریل زوکمان، کارشناسان دیرینه نابرابری، هر دو در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، و توماس پیکتی از دانشکده اقتصاد پاریس، گزارش را با چنسل هماهنگ کردند.
در حالی که کووید-۱۹ شکاف بین فقیر و غنی را عمیق تر کرده است، جهان مدت هاست که نابرابر بوده است. در این گزارش آمده است که مقررات زدایی مالی، خصوصی سازی و مالیات های تدریجی کمتر در کشورهای ثروتمندتر و خصوصی سازی در مقیاس بزرگ در اقتصادهای نوظهور به تقویت ثروت ثروتمندان در دهه های اخیر کمک کرده است. نابرابری جهانی نزدیک به جایی است که در اوج امپریالیسم غربی در اوایل قرن بیستم بود.
چانسل گفت: «کاری که ما انجام داده‌ایم واقعاً نشان می‌دهد که در واقع، این ادعاها – یا این ایده اقتصاد فروکش – از بررسی دقیق داده‌ها عبور نمی‌کند. درس‌های کلیدی از داده‌های ۴۰ سال گذشته این است که کاهش نرخ‌های مالیاتی بالا باعث رونق برای همه نشده است، همانطور که قرار بود باعث شود.

ترجمه از سایت CNN 

دیدگاهتان را بنویسید