به گزارش CNN فارسی ، انریکه مورا به خبرنگاران گفت که هیأت مذاکره‌کننده ایرانی که دولت جدید ایران به ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی را نمایندگی می‌کند، موافقت خود را اعلام کرده که این دور از مذاکرات در دنباله نتایج شش دور مذاکرات پیشین صورت می‌گیرد.

هدف از این مذاکرات تلاش برای نزدیکی مواضع ایران و آمریکا و بازگشت این دو کشور به توافق‌نامه برجام است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران پیشاپیش اعلام کرده‌اند که تنها در صورت لغو کامل تمام تحریم‌ها به تعهدات مندرج در برجام بازخواهند گشت و آمریکا باید تعهد دهد که در آینده هیچ دولتی در آمریکا علیه ایران دست به تحریم نخواهد زد. کشورهای غربی، به ویژه آمریکا، خواسته‌های ایران را غیرواقع‌بینانه می‌دانند.

تشکیل دو کارگروه

هماهنگ‌کننده ارشد مذاکرات هسته‌ای وین افزود که یک کارگروه کارشناسان روز فردا سه‌شنبه ۳۰ نوامبر (۹ آذر) به مسئله لغو تحریم‌های آمریکا خواهد پرداخت. سپس کارگروه دوم روز چهارشنبه اول دسامبر (۱۰ آذر) به گام‌های هسته‌ای ایران در مسیر بازگشت به تعهدات برجام می‌پردازد.

کارشناسان می‌گویند که این مذاکرات در فرمت‌های مختلف به احتمال هفته‌ها و ای بسا ماه‌ها به طول خواهد انجامید.

انریکه مورا افزود که اخیرا دیداری با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران داشته است.

این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا درباره نتایج احتمالی این مذاکرات تصریح کرد: «من نسبت به مذاکرات نه خوشبین و نه بدبین هستم. من دیدگاه مثبتی نسبت به این دارم که تمامی هیات‌ها عزم خود برای تعامل را ابراز کرده‌اند.»

مورا تاکید کرد در آینده‌ای نزدیک نشستی در سطح وزرا اتفاق نخواهد افتاد.

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که رفع تحریم‌ها اولویت اصلی ایران است.

مورا هم‌زمان افزود که “آن‌ها (ایران) درک می‌کنند که رفع تحریم‌ها در ازای تعهدات میسر خواهد شد و آن‌ها( ایران) موافقند که به گفت‌وگو درخصوص تعهدات هسته‌ای ادامه دهند.

اشاره علی باقری به ترور فخری‌زاده

در گزارش خبرگزاری ایسنا آمده است که علی باقری، رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران، در نشست روز دوشنبه وین سالگرد ترور کارشناسان هسته‌ای جمهوری اسلامی، شهریاری و فخری‌زاده را به نمایندگان قدرت‌های جهانی حاضر در این نشست یادآوری کرده است.

این یادآوری در حالی صورت می‌گیرد که چند روز پیش فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ضمن اشاره به فتوای رهبر جمهوری اسلامی درباره حرام بودن سلاح اتمی گفته بود: «منتها فخری‌زاده این سیستم را ایجاد کرده بود.»

فریدون عباسی افزوده بود «[فخری‌زاده] مسئله‌اش هم فقط دفاع از کشور خودمان نبود. زیرا کشور ما پشتیبان جبهه مقاومت است و وقتی شما وارد این مسائل بشوید، صهیونیست‌ها حساس می‌شوند.»

منظور کارگزاران جمهوری اسلامی از “جبهه مقاومت” مجموعه‌ای از گروه‌ها مانند حزب‌الله لبنان، اسلامگرایان افراطی حماس، و گروه‌های نیابتی تحت حمایتش در یمن، عراق و سوریه است که مهم‌ترین هدف خود را نابودی اسرائیل عنوان می‌کنند.

این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی به تأکید به جهانیان می‌گویند که هدف از فعالیت‌های هسته‌ای ایران و گسترش غنی‌سازی اورانیوم با غلظت و حجم در راستای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای نیست.

دیدگاهتان را بنویسید