به گزارش CNN فارسی نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز چهارشنبه چهارم مه (۱۴ اردیبهشت) برای بررسی پیشنهاد کمیسیون اتحادیه اروپا و تصمیم‌گیری درباره تحریم‌های جدید علیه روسیه گردهم می‌آیند. پذیرش بسته جدید تحریم‌ها تنها با اتفاق آرا ممکن است. این بسته شامل تحریم نفتی روسیه می‌شود و بر اساس آن شرکت‌های اتحادیه اروپا دیگر اجازه واردات نفت روسیه را نخواهند داشت.

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در عین حال تاکید کرده است که باید یک دوره‌ انتقالی برای چنین گامی در نظر گرفته شود. او اضافه کرده این گام باید با یک “برنامه‌ریزی منظم” اجرایی شود که هدف آن ایجاد یک فشار حداکثری بر مسکو و در عین حال به حداقل رساندن تأثیر آن بر اقتصادهای خودی است.

اتحادیه اروپا هفته‌هاست که پیرامون امکان تحریم نفتی روسیه بحث می‌کند. کمیسیون اتحادیه اروپا پیشنهادی را تنظیم کرده است که بر اساس آن تحریم‌ها باید ظرف شش تا هشت ماه صورت گیرد. به‌طور مشخص برنامه‌ریزی شده است که پس از یک مرحله شش ماهه، ممنوعیت واردات نفت خام و پس از خروج تدریجی هشت ماهه، ممنوعیت واردات فرآورده‌های نفتی نیز اعمال شود. همچنین باید برنامه ریزی شود که آیا تحویل نفت از طریق خط لوله صورت گیرد یا با کشتی.

معافیت‌های ویژه

تحریم نفت روسیه در میان اعضای اتحادیه اروپا مخالفانی مانند مجارستان و اسلواکی دارد. برای این کشورها معافیت‌های گسترده‌ای در نظر گرفته شده است. این دو کشور اتحادیه اروپا در حال حاضر بخش بزرگی از نفت مورد نیاز خود را از روسیه تامین می‌کنند و به دلیل عدم دسترسی به دریا، در موقعیتی نیستند که منابع دیگری را به سرعت سایر کشورها جایگزین کنند.

طبق طرح اتحادیه اروپا قرار است واردات نفت از روسیه تا پایان سال ۲۰۲۳ به شکل کامل عملی شود.

همچنین قرار است افسران عالی رتبه نظامی و سایر افرادی که در شهرهای اوکراین مانند بوچا و ماریوپل مرتکب جنایات جنگی شده‌اند در فهرست تحریم‌هایی اتحادیه اروپا قرار گیرند و دارایی‌هایشان مسدود ‌شود.

علاوه بر این ارتباط Sberbank و دو بانک بزرگ دیگر روسیه با سیستم ارتباطات بانکی بین‌المللی (سوئیفت) قطع خواهد شد. چندین شبکه تلویزیونی دولتی روسیه که اخبار دروغین درباره جنگ اوکراین پخش می‌کرده‌اند، نیز در اتحادیه اروپا مسدود شده‌اند.

زندگی برای شهروندان اروپا گران‌تر خواهد شد

روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان گفته است که با تحریم نفتی روسیه شهروندان اتحادیه اروپا باید در انتظار افزایش قیمت‌ انرژی و سایر کالاها باشند زیرا جایگزین کردن نفت ارزان روسیه با نفتی گران‌تر می‌تواند به یک جهش در هزینه‌ها منجر شود. علاوه بر این آلمان با جدیت به دنبال کاهش وابستگی خود به گاز ارزان روسیه است. ایجاد ساختارهای لازم در بنادر آلمان برای ذخیره گاز مایع و تبدیل پالایشگاه‌ها نیز هزینه‌زا است.

دیدگاهتان را بنویسید