به گزارش CNN فارسي ، مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از اجرای طرح «دارویار»، که از روز پنجشنبه آغاز شد، گفته بودند که قیمت داروها برای شهروندان به هیچ وجه گران نخواهد شد و افزایش قیمت موضوعی بین دولت و شرکت‌های بیمه خواهد بود.

با این حال، اطلاعات منتشر شده در سامانه‌های بورس نشان می‌دهد که شرکت‌های داروسازی با اشاره به دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو، از افزایش قیمت محصولات خود خبر داده‌اند.

بر اساس اطلاعیه‌هایی که در دو روز گذشته در سامانه کدال منتشر شد، محصولات شرکت داروسازی فارابی به طور متوسط ۱۰۷ گران شده و شرکت داروسازی دانا نیز گفته انواع محصولاتش به طور میانگین ۳۹‌ درصد افزایش یافته است.

شرکت سبحان‌دارو از افزایش ۲۳ درصدی نرخ محصولاتش خبر داده و شرکت ایران‌دارو هم اعلام کرد قیمت ۸۵ محصول این شرکت گران شده است.

شرکت داروسازی شهید قاضی نیز اعلام کرد قیمت محصولاتش به طور متوسط ۲۸‌ درصد افزایش یافته است.

ابراهیم رئیسی ۱۹ اردیبهشت امسال در برنامه‌ای تلویزیونی به صراحت قول داد که قیمت دارو، نان و بنزین تحت هیچ شرایطی گران نخواهد شد.

با این حال سازمان غذا و دارو در روزهای اخیر اعلام کرد تاکیدها درباره گران ‌نشدن دارو پیش از اجرای طرح دارویار «با هدف جلوگیری از احتکار و کمبود دارو» مطرح شده بود.

دولت رئیسی برنامه دارویار را در راستای سیاست حذف ارز ترجیحی در پیش گرفت اما وعده داد که در این برنامه فقط یارانه دارو را به جای شهروندان، در اختیار شرکت‌های بیمه‌ قرار می‌دهد؛ اما به گفته یک نماینده مجلس، چنین اتفاقی نیفتاده است.

محمدعلی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، به خبرگزاری تسنیم گفت قرار بود سازمان برنامه و بودجه ما به التفاوت ارز ترجیحی و نیمایی را به سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت کند اما «عملا این اتفاق نیفتاد و سازمان برنامه و بودجه اعتبارات کافی در اختیار سازمان‌های بیمه‌گر قرار نداد».

برخی رسانه‌های ایران، از جمله خبر آنلاین، نوشته‌اند اولین بار نیست که قیمت دارو در سال جاری گران می‌شود اما افزایش قیمت اخیر «پس از قول صریح رییس جمهور اتفاق افتاد… و پرسش فعلی افکار عمومی این است که «آیا نان و بنزین نیز ممکن است با همین توجیه دستخوش افزایش قیمت شوند؟»

دیدگاهتان را بنویسید