به گزارش CNN فارسی، واکنش‌ها به سخنان جنجال‌برانگیز محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی به هنگام سفر به برلین و دیدار با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان همچنان ادامه دارد.

به گفته یک سخنگوی اداره پلیس برلین، کمیسیونی مسئولیت بررسی سخنان محمود عباس را برعهده گرفته تا از او بر اساس پاراگراف ۱۳۰ قوانین جزایی آلمان به دلیل “برهم زدن آرامش و نظم عمومی” (Volksverhetzung) اعلام جرم کند.

“۵۰ مورد قتل‌عام، ۵۰ مورد هولوکاست”

روز سه‌شنبه محمود عباس با هدف جلب حمایت آلمان از تلاش فلسطینیان برای پیوستن به سازمان ملل به عنوان یک عضو کامل و درخواست کمک، به برلین سفر کرد.

در یک نشست خبری مشترک که پس از دیدار اولاف شولتس و محمود عباس برگزار شد، خبرنگاران از عباس پرسیدند که آیا در آستانه پنجاهمین سالگرد حمله مرگبار شبه‌نظامیان فلسطینی به ورزشکاران اسرائیلی در جریان المپیک مونیخ در نظر دارد تا از اسرائیل و آلمان عذرخواهی کند؟

او به این سؤال پاسخ نداد و به جای آن گفت: «اگر می‌خواهید گذشته را مرور کنیم، بگذارید چنین کنیم.» محمود عباس در ادامه گفت که ”از سال ۱۹۴۷ تا به امروز، اسرائیل ۵۰ مورد قتل عام در روستاها و شهرهای فلسطینی انجام داده است؛ ۵۰ مورد قتل عام، ۵۰ هولوکاست  توسط ارتش اسرائیل علیه فلسطینیان صورت گرفته است.”

صدر‌اعظم آلمان پس از این سخنان چهره خود را درهم کشید اما پاسخی به آن نداد و جلسه مطبوعاتی بلافاصله خاتمه یافت.

شولتس سپس در توییتی به زبان‌های انگلیسی، آلمانی و عبری نوشت: «از اظهارات توهین‌آمیز محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین منزجر شده‌ام. به ویژه برای ما آلمانی‌ها، هرگونه نسبی‌سازی هولوکاست، غیرقابل تحمل و غیرقابل قبول است و من هر گونه تلاش برای انکار جنایات هولوکاست را محکوم می‌کنم».

“اعلام جرم و مصونیت قضایی”

وزارت خارجه آلمان در پاسخ به سئوالی از روزنامه “بیلد” گفت که “محمود عباس به دعوت دولت آلمان به این کشور سفر کرده، دارای مصونیت دیپلماتیک است و امکان پیگرد قضایی او وجود ندارد.”

میشائیل کوبیسل، کارشناس امور قضایی نیز در جواب این سئوال به روزنامه بیلد گفت: «موضوع اصلی، دعوت دولت آلمان از عباس نیست. افراد زیادی به دعوت دولت به آلمان می‌آیند و از مصونیت برخوردار نیستند. مهم این است که آیا این شخص نماینده یک کشور در آلمان است یا خیر. سئوال اصلی این است که آیا فلسطین یک کشور است؟ آلمان هنوز فلسطین را به‌عنوان یک کشور به رسمیت نشناخته است.»

گفت‌وگوی تلفنی شولتس و لاپید

شامگاه پنجشنبه ۱۸ اوت (۲۷ مرداد) اولاف شولتس با یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل تلفنی گفت‌وگو کرد. صدراعظم آلمان در آغاز این گفت‌وگو بار دیگر صریحا سخنان محمود عباس را رد و محکوم کرد. به گفته او “تاکید بر این موضوع در گفت‌وگوی شخصی با لاپید که فرزند یک بازمانده هولوکاست است”، برایش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است.

نخست‌وزیر اسرائیل هم  اتهامات محمود عباس علیه اسرائیل را “نه تنها یک رسوایی اخلاقی، بلکه یک دروغ بی‌شرمانه” خواند. لاپید در توئیتی نوشت: «شش میلیون یهودی در هولوکاست به قتل رسیدند، از جمله یک و نیم میلیون کودک یهودی. تاریخ هرگز او را نخواهد بخشید.»

با افزایش انتقاد‌ها به محمود عباس، او با صدور بیانیه‌ای که در خبرگزاری فلسطینی “وفا” منتشر شد “هولوکاست” را ”فجیع‌ترین جنایت تاریخ بشر عصر جدید” اعلام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید