به گزارش CNN فارسی ، نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که با به‌کارگیری آزمایشی یک سامانه تسلیحاتی لیزری قدرتمند، هدفی شناور در آب‌های خلیج عدن در خاورمیانه را منهدم کرده است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا روز چهارشنبه، ۲۴ آذرماه، در توئیتی نوشت: «کشتی حمل‌ونقل آبی‌-خاکی یواس‌اس پورتلند (ال‌پی‌دی-۲۷) ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر) درحال حرکت در خلیج عدن، به‌کارگیری یک سامانه تسلیحاتی لیزری قدرتمند را به‌نمایش گذاشت.»

در بیانیه نیروی دریایی آمریکا آمده است که سامانه لیزری در این آزمایش با شلیک به یک هدف آموزشی ساکن بر روی سطح دریا از روی عرشه رزمناو یواس‌اس پورتلند، آن را منهدم کرده است.

این سامانه لیزری نصب‌شده برروی رزمناو یواس‌اس پورتلند پیش از این در ماه مه سال ۲۰۲۰، در عملیاتی در اقیانوس آرام، یک پهپاد کوچک را در آسمان هدف قرار داده و با موفقیت سرنگون کرده بود.

این سلاح لیزری می‌تواند برای مقابله با قایق‌های هدایت‌پذیر حامل مواد منفجره حوثی‌های یمن در آب‌های دریای سرخ، به‌کار گرفته شود.

خلیج عدن که این آزمایش لیزری نیروی دریایی آمریکا در آن انجام شده است، در امتداد ساحل جنوبی یمن قرار دارد که از سال ۲۰۱۴ میلادی درگیر جنگ میان شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران و  ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی است .

حوثی‌ها در جنگ داخلی یمن، به‌تدریج دامنه حمله‌های خود را به خارج از خاک یمن گسترش داده‌اند و از پهپادها و قایق‌های هدایت‌شونده حامل مواد منفجره برای حمله‌های هوایی و دریایی خود استفاده می‌کنند. بسیاری از تحلیلگران و مقام‌های کشورهای غربی جمهوری اسلامی ایران را تامین‌کننده اصلی این تجهیزات جنگی برای شبه‌نظامیان حوثی می‌دانند.

دیدگاهتان را بنویسید