به گزارش CNN فارسي ، آرامکو، شرکت ملی نفت عربستان سعودی برای اولین بار از سال ۲۰۲۰ به لحاظ ارزش بازار از اپل، غول فناوری پیشی گرفت. طی معاملات روز ۱۱ می، ارزش سهام شرکت اپل با ۴.۵% کاهش به ۱۴۷.۶۳ دلار به ازای هر سهم رسید و ارزش بازار آن به ۲.۳۸ تریلیون دلار کاهش یافت. طی زمان مشابه نیز ارزش آرامکو عربستان با افت ۰.۹۸% قیمت هر سهم، به ۲.۴۳ تریلیون دلار رسید.

بازارهای مالی ایالات متحده این روزها در بحبوحه افزایش قیمت نفت و شتاب‌گیری تورم، با چالش‌های مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در این میان، فدرال رزرو نیز با افزایش نرخ بهره، تقاضا برای سهام شرکت‌های فناوری را با کاهش روبرو کرده است. هم‌چنین شاخص بورس نزدک ۱۰۰ (مجموعه صد شرکت بزرگ غیرمالی بورس آمریکا) از ابتدای سال تاکنون، ۲۶.۳% کاهش داشته است. پیش‌نر، قیمت سهام اپل در ۳ ژانویه ۲۰۲۲ به ۱۸۲.۸۶ دلار رسید و ارزش بازار آن نیز به ۳ تریلیون دلار افزایش یافته بود.

در عین حال، از ابتدای سال جاری، سهام این غول مستفر در کوپرپینو، ۱۷.۳ درصد ریزش داشته است، این اتفاق در حالی رقم خورده که سهام شرکت آرامکو، غول نفتی عربستان سعودی، رشدی ۲۷ درصدی را تجربه کرده است.

اپل دیگر با ارزش‌ ترین شرکت جهان نیست

به نقل از Ingalls & Snyder، بخش فناوری می‌تواند موقعیت خود را در آینده بهبود ببخشد. این فرض بر اساس یک پیش‌بینی مطرح شده که به موجب آن، فدرال رزرو به افزایش نرخ بهره در طول سال، حداقل تا ۱۵۰ واحد پایه دیگر ادامه دهد.

در این زمینه، یکی از سخنگویان Ingalls & Snyder گفت:

ما شاهد فشار عرضه و فروش وحشتناک سهام شرکت‌های فناوری و سایر شرکت‌هایی هستیم که تا سال گذشته به رشد‌های چند برابری رسیده‌اند و به نظر می‌رسد پول حاصل از آن به بخش انرژی سرازیر شود که در حال حاضر با توجه به قیمت‌های کالاها با چشم‌انداز مطلوبی مواجه است. در این میان، شرکت‌هایی مانند آرامکو تحت شرایط فعلی سود زیادی خواهند برد.

در ابتدای سال، اپل به اولین شرکت با ارزش بازار ۳ تریلیون دلاری تبدیل شد. اما از آن زمان، سهام این شرکت رو به کاهش بوده که در مقطع اخیر، تشدید شده است. این افت باعث شد تا آرامکو لقب باارزش‌ترین کمپانی جهان را از غول آمریکایی برباید.

براساس گزارش بلومبرگ، ارزش بازار شرکت ملی نفت عربستان سعودی، ۲.۴۳ تریلیون دلار و اپل ۲.۴۱ تریلیون دلار برآورده شده است. این نشریه هم‌چنین، ضعف سهام شرکت‌های حوزه فناوری در سال ۲۰۲۲ را به نگرانی‌های تورمی نسبت داده است؛ از دیگر عوامل کاهش ارزش این شرکت‌ها، می‌توان به سیاست تهاجمی فدرال رزرو ایالات متحده و هم‌چنین محدودیت‌های زنجیره تامین اشاره کرد.

در مقابل، سهام آرامکو در سال ۲۰۲۲ به لطف افزایش بهای نفت، رشد ۳۰ درصدی را تجربه کرده است. با این وجود، احتمال می‌رود با عرضه سری آیفون ۱۴ در اواخر امسال، شرایط مجددا به نفع اپل تغییر کرده و عنوان باارزش‌ترین شرکت جهان از غول نفتی سعودی پس گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید